fredag 12. februar 2016

Respekt-arbeid på Vikåsen SFO

Vi har tidligere skrevet noe om RESPEKT-programmet. Du finner mer om dette i arkivet :-).
I år har vi arbeidet en del med hva vi ønsker våre områder skal signalisere og vi er fortsatt inne i denne prosessen. Sammen arbeidet vi oss fram til begrepene: funksjonelt, sikkert og inspirerende. Vi gikk videre inn i en prosess med hvordan vi tilnærmer oss dette i det praktiske liv. Det første vi valgte å sette fokus på var "sikkerhet". Vi hadde også tidligere vært ganske så gode på dette men har kjørt på med enda større trykk - alle er nylig oppdaterte på risikovurdering og vi finpusset på en egen rutine som er spesielt tilpasset oss. Videre nå ser vi på funksjonalitet og det å være inspirerende :-) Her er et utdrag fra vår målformulering for årets RESPEKT-tiltak:


HOVEDMÅL: Våre områder skal signalisere: Inspirasjon, funksjonalitet og sikkerhet.
DELMÅL: Alle våre områder skal ha en utpekt ansvarlig som utformer strategier/tiltak for å etterkomme dette på sine områder. Den ansvarlige skal instruere de øvrige i de gjeldende tiltak. 
Litt mer om hva vi legger i begrepene:

·         Inspirasjon: Våre områder skal utformes innbydende og invitere til lek. Vi skal inspirere til lekelyst og gi rom for kreativitet og sosialt fellesskap.

·         Funksjonalitet: Det skal være god orden på våre områder. Alt skal være i god stand og det skal være oversiktlig. Det skal være enkelt å finne fram og rydde, både for barn og voksen.

·         Sikkerhet: Våre områder skal være sikre å ferdes i, og vi stopper all lek eller ferdsel på våre områder som ikke er i tråd med vår «rutine for risikohåndtering på SFO».
 
 
 
Nå er det ikke sånn at vi med dette forkaster våre tidligere tiltak. Disse består som før. Skulle noen være interessert i å se videre på de tiltak vi har formulert og arbeidet etter siden oppstart av RESPEKT-programmet så framkommer det her:



Aktiviteter og handlinger utarbeidet på trinn og avdelingsnivå i respektprogrammet som skal videreføres i 2015/2016:




Periode
Felles mål for enheten:
Tiltak på vårt trinn/avdeling
 
Fra 1.aug.
 
 
 
Egen mottaksplan for 1. trinn følges.
 
Fra 1.aug. og ut året
 
Mål for SFO:
·         Vi ønsker at alle som er i befatning med SFO skal føle seg velkommen og sett.
 
 
·         Vi sier HEI til alle vi møter, bade store og små.
 
Hele året.
 
Erobring av rom. Mål for SFO:
·         Tydelige overganger og inngang til rom og arealer – dette for en trygg og forutsigbar oppstart av SFO og de aktiviteter og prosjekter vi tilbyr.
 
 
·         Vi følger 1. trinn til sine klasserom om morgenen som.
·         Alle barn hentes i overgangen til SFO – vi bruker en mal slik at all, og lik, informasjon blir gitt.
·         Denne informasjonen blir gjennomgått hos de ansatte i PEP-talken kl. 12.05
·         Endringer på mal/ark med info til de ansatte: hvem som erobrer basen i overgangen, dagens mantra
·         Etterstrebe gode samlinger: Julian skal observeres av Kjersti da hans samlinger oppleves som særs gode. Verktøyene skal nedskrives og brukes til en mal/tips. Veilede de ansatte som strever mer med sine samlinger.
·         Når vi forflytter oss i grupper skal den voksne alltid gå først og innta rom/areal/prosjekt først og kontrollert.
·         Tydeligere kontroll gjennom erobring på Dagros ved mat. Matansvarlig står klar hver dag og erobrer rommet og er en aktiv deltaker i dette gjennom informasjon, bestemme hvem som skal serveres først o.l.
·         Ingen barn sendes til aktiviteter før den ansvarlige for aktiviteten har annonsert over walkien (eller på annet vis) at det er klart.
·         Primærkontakter skal informere barna om de ulike standardene som er beskrevet rundt omkring og gjøre de kjent med disse.
·         Alle barna våre skal være med i hovedsamling, enkelte med noen tilrettelegginger. Dersom dette ikke går skal primærkontakt gå i dialog med tiltakskoordinator.
·         Primærkontakter avklarer fast samlingssted ute for de ulike gruppene.
·         Det legges inn en fast samling daglig på ettermiddag i forbindelse med overgang som inneholder følgende elementer; rydding, fruktmåltid og sjekkpunkt.
 
 
Hele året..
 
Hvordan se den enkelte hver dag, mål for SFO:
·         Alle skal bli sett når de kommer på SFO.
·         Snakke med alle elever i løpet av dagen; –positiv kontakt.
 
 
·         Blir hilset på og ønsket velkommen med navn ved innkryss om morgen.
·         Ved overgang til SFO blir alle håndhilset på og navnet brukt.
·         Etterstrebes for øvrig LØFT-tilnærming i øvrig kommunikasjon.
 
 
 
Hele året..
 
Se den enkelte, mål for SFO:
·         Vi skal ikke bare anta at barnet trives (eller ikke) hos oss, men foreta aktiv avdekking om barnets trivsel.
 
 
·         Primærkontaktordning (jfr. VP)
·         Barnesamtaler med alle barn.
·         Sosiometrisk kart/evt. skjema av Erlend Moen benyttes.
·         Noe skriftlig materiale sendes hjem til foreldre/foresatte – alle barn.
 
Hele året.
 
 
 
Garderobesituasjonen, mål for SFO:
·        Barna skal i minst mulig grad oppholde seg i garderober, og i mest mulig grad på de arealer som er tilgjengelig for lek på SFO.
 
 
·         Vi benytter kun toalett i 3.garderobe + handicap toalett ved gymsal på SFO
·         Vi eliminerer grunner til å oppholde seg i gang (eks. do på ett sted, fast drikkestasjon inne og ute på SFO m.m.)
·         Barn som skal inn i garderobe skal ha avtale med voksen og skal kunne navngi hvem avtalen er gjort med
·         Konsekvens ved overtredelse (for «normaltfungerende» barn); ute – må være igjen ute den tiden man oppholdte seg i garderobe. Inne – «tilsyns-arrest» i den tiden.
·         Barn som skal hente noe i garderoben skal gå alene og ikke med en venn.
·         Ved dobesøk kan den voksne vurdere behov for dovakt/ha med venn.
·         Definere tydeligere hvilke arealer man skal være på. Info fra primærkontakter og skilt på avdelinga.
·         Start: Primærkontakter informerer barna om det som er beskrevet i disse punktene.
 
 
Okt og ut året.
Områdenes signaler, mål for SFO:
·         Ryddighet
·         Atmosfære egnet for lek?
·         Mer… prosess…..
 
 
·         Liste over områdeansvarlig inn i VP
·         Oversikt over disse henges opp på alle områder
·         Prosess…..
 
 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar