VISJON;
Vi løfter oss sammen
|
VERDIER;
Trygghet, trivsel og tilhørighet.
|
METODE;
LØFT
|
GRUNNSYN/FRITIDSPERSPEKTIV:
«jeg skal imøtekomme andre med vennlighet og respekt»
Barna skal få rom til å leke fordi leken i seg selv har en
egenverdi. Vi som voksne skal legge til rette for variasjon og kreativitet i
leken,
samt utfoldelse som fører til at barnet opplever mestring
og utvikler god selvfølelse.
Det er et mål at barna skal ha medvirkning knyttet til
retten til egen fritid, men at grad av medvirkning må stå i samsvar med grad
av ansvar.
Vår støttende oppdragerrolle er sterkt knyttet til barnets
individualisme og det å samtidig fungere i et
fellesskap.
|
BARNAS BEHOV:
Et sted før og etter undervisning der barna kan leke og
utvikle seg, være med venner, skape og holde på relasjoner, oppleve, motta
omsorg og trøst.
Ha tilhørighet, føle trivsel og trygghet. Barna skal
tilbys sunn mat og frukt i hverdagen.
|
TILBUD:
Et sted der barna kan være mens foreldre er på jobb evt.
annet. Foreldre skal føle trygghet, oppleve et fleksibelt og profesjonelt
tilbud.
Det skal etterstrebes et realistisk bilde av tilbudet vi
gir og forventningene til foresatte. Det skal være en god informasjonsflyt
fra SFO til foreldrene angående innholdet i vår SFO.
|
SATSNINGSOMRÅDER/OPPLEVELSER:
Vi skal skape opplevelser for og med barna, og også
presentere barna for alternativer de ikke nødvendigvis ville valgt selv.
Dette for å søke å
skape interesse for ulike aktiviteter.
Arbeidet vi gjør knyttet til organisert aktivitet skal til
enhver tid ha forankring i de satsningsområder som er gjeldene på SFO på det
gitte tidspunkt og grunnsynet på Vikåsen SFO.
|
DEN VOKSNE SOM STØTTE I OPPDRAGERROLLEN:
De voksne ansatte skal være modige, åpne og kompetente. Vi
etterstreber å ha en forskjellighet i personalgruppen knyttet til både alder,
kjønn, kompetanse, interesser m.m.
Vi skal være profesjonelle voksne.
Vi anser ansatte på SFO å ha en viktig støttende funksjon
til foresatte med tanke på oppdragerrollen, men understreker at foreldrene
til enhver tid har hovedansvaret.
Dette gjør at noe dialog rundt temaet oppdragelse mellom foreldre
og SFO er påkrevd. SFO oppdrar i utgangspunktet i grupper, og har kun en
støttefunksjon.
|
|
fredag 12. februar 2016
Vikåsen SFO sitt grunnsyn:
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar