Vikåsen SFO
|
Virksomhetsplan
for Vikåsen SFO – skoleåret 2015/2016
Dette dokumentet viser til de ulike målsettinger vi
har satt oss for Vikåsen SFO inneværende skoleår.
Dokumentet beskriver ikke alle våre oppgaver, men skisserer mål og
tiltak innenfor de ulike områdene
vi arbeider for å etterkomme lover, retningslinjer,
føringer og også enhetens egne ønsker for SFO.
|
Tema: Vi løfter oss sammen – trygghet, trivsel tilhørighet gjennom LØFT og RESPEKT
1. Formål
Skolefritidsordningen har som mål å gi barna i grunnskolens fire første årstrinn og barn med særskilte behov i grunnskolens sju første årstrinn, tilsyn og omsorg. Samtidig skal barn med særskilte behov gis gode utviklingsmuligheter. Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek, kultur og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser. Dette skal skje i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem og i overensstemmelse med skolens formål slik det kommer til uttrykk i Opplæringsloven §1. Skolefritid skal drives i samsvar med sentrale bestemmelser, kommunale vedtak og planer for den enkelte enhet.
Skolefritidsordningen har som mål å gi barna i grunnskolens fire første årstrinn og barn med særskilte behov i grunnskolens sju første årstrinn, tilsyn og omsorg. Samtidig skal barn med særskilte behov gis gode utviklingsmuligheter. Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek, kultur og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser. Dette skal skje i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem og i overensstemmelse med skolens formål slik det kommer til uttrykk i Opplæringsloven §1. Skolefritid skal drives i samsvar med sentrale bestemmelser, kommunale vedtak og planer for den enkelte enhet.
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Vi løfter oss sammen, ledernivå:
|
||
Skolefritid skal drives i samsvar med sentrale bestemmelser, kommunale
vedtak og planer for den enkelte enhet.
Sikre at alle bidrar til å utøve det som står beskrevet i
formåls-paragrafen og nå de øvrige gitte mål.
Vi skal søke at alle skal har god trivsel på arbeidsplassen.
|
Mål og arbeidsoppgaver skal være tydelig fordelt og det skal skapes
en størst mulig felles forståelse av disse.
Vi skal sikre at enhetens planer, prosedyrer, regler og rutiner
følges, og også kommunens verdier om å være modig, åpen og kompetent.
Vi skal ha et forsvarlig virke knyttet til HMS/miljørettet
helsevern.
Vi skal sikre dialog med den enkelte for å få tak på
ståsted og best mulig ivaretakelse - innenfor arbeidslivets rammer.
Vi skal ivareta faglig utvikling, opplæring og
oppfølging knyttet til arbeidet.
|
·
Virksomhetsplan utformes og følges opp
· Veiledning/møtepunkt med alle
ansatte minst 4 ganger årlig
· Finne ordning for debriefing og
veiledning for alle ansatte
·
4 x-tra morodager i året.
·
Minst 2 sosiale samlingspunkt i løpet av året i arbeidstiden
·
Minimum 2 kveldsmøter og 4 personalmøter reserveres til faglig påfyll
·
Tett oppfølging og opplæring av nyansatte (følge egen rutine for
nyansatte)
·
Avdelingsbok benyttes for tilbakemld.
·
Rutiner tilknyttet tilsyn skal gjøres kjent for alle ansatte årlig
·
Disse rutinene skal være lett tilgjengelige og synlige på avdeling
·
Se på ulike støytiltak (Jfr. handlingsplan fra
med.arb.undersøkelsen) -Endring av rutiner på dagros
2-Sjekke ut muligheter for / priser på støyskjerming
3-Økt grad av deling av gruppen ute/inne4-Knotter under stolene skaffes
·
Årlig gjennomgang av hvordan foreta risikovurdering
|
Respekt, ledernivå:
|
||
Følge opp og videreføre RESPEKT-programmet på en god måte.
Vi skal opptre som autoritative
voksne, med en god balanse mellom kontroll og relasjonsbygging.
|
Vi skal ha konkrete tiltak og verktøy som reelt
benyttes i hverdagen, slik at vi får en endring i ønsket retning.
Mål for 2015/2016: hva ønsker vi at våre arealer
skal utrykke. Ryddighet, estetikk, uttrykk m.m
|
·
Det respektarbeidet som skal
videreføres fra tidligere vedtak står skissert i egen tabell i denne planen.
Eks: overganger, god start m.m.
·
Nye tiltak fastsettes
etter prosesser i teamet på personalmøter.
·
Et personalmøte om
hovedprinsippene (autoritativ voksen)
·
Et personalmøte om
hovedtematikken fra fagdagene som en oppfriskning
|
LØFT, ledernivå:
|
||
LØFT
er en tilnærming vi søker å benytte i størst mulig grad der det er
hensiktsmessig. Eksempler er alt fra vår støttende oppdragerrolle,
foreldrekontakt til tiltaksplaner og møtevirksomhet.
|
At
alle ansatte har kjennskap til LØFT som tilnærming og evner å benytte denne i
den praktiske hverdagen – på ulike plan.
|
·
Minst 2 personalmøter avsettes til faglig påfyll og utvikling av
LØFT-arbeidet.
· Opplæring av nyansatte.
|
Tema: Primærkontakters oppgaver (barns psykososiale miljø)
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Skolefritidsordningen har som mål å gi barna i grunnskolens fire første
årstrinn, og barn med særskilte behov i grunnskolens sju første årstrinn,
tilsyn og omsorg. Samtidig skal barn med særskilte behov gis gode
utviklingsmuligheter.
Vi skal også arbeide ut fra opplæringsloven §9a, ved å sikre at barna
har et godt psykososialt miljø.
LØFT og RESPEKT skal knyttes til barns
medvirkning og kommunikasjon barn/voksen og barn/barn. Vi skal skape en
grunnleggende kultur i barnegruppa med fokus på det vi opplever som positivt
og ønsker å se mer av.
|
Primærkontakter skal skaffe seg oversikt over det som rører seg i
barnegruppen sin, og søke å avdekke og forebygge mobbing og/eller andre ting
som har relevans i tilknytning til barnets psykososiale miljø på SFO. Primærkontaktene skal utføre de tiltakene de
er satt til i tiltakskolonnen og det som er skissert for øvrig i dette
dokumentet.
Vi skal ha en
tiltakskoordinator som hjelper barn med periodiske støttebehov - og
koordinerer arbeid/ tiltak for disse.
Områdeansvarlig
og primærkontakter for 2015/2016:
1a: Ted
1b: Stine m/støtte
av Ina
2a: Martin
2b: Toril m/ støtte
av Nina
2c: Knut m/støtte
av Tommen
3. trinn: Julian
4.trinn:
Nina m/ støtte av Toril Friluft: Tommen m/støtte av Nina
Tiltakskoordinator:
Kjersti
|
·
Tiltakskoordinator som støtte både for barna og
primærkontaktene
·
Denne organiserer aktiviteter i små grupper rundt
barn med støttebehov
·
Det utformes tiltaksplaner der det er hensiktsmessig
·
Barnesamtaler/aktiv avdekking gjennom sosiometri på
alle barn
·
Primærkontakter følges opp på våre intensjoner:
-ihht
RESPEKT-tiltak
-lysglimtjakt
med barna
-organiserte
hyggelige treffpunkt
·
Overganger: Primærkontaktene tar imot gruppen sin
for relasjonsbygging - og informerer om dagen i dag.
·
Vi fortsetter å benytte lysglimt-tavla aktivt.
·
Skriftlig lysglimt skal leveres til foreldre/foresatte
på hvert barn sammen med noe info om primærkontakten og dette arbeidet.
|
Tema: Uteliv/friluftsliv
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til
aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek (…) med utgangspunkt i barnas
alder, funksjonsnivå og interesser.
Barn og voksne i aktiv leik på uteområdet, gjennom å tilby
spennende uteaktiviteter.
|
Egen uteansvarlig skal være tilgjengelig for
barna ute i hverdagen.
Uteansvarlig skal søke å få barn og voksne til
å bruke området gjennom tilrettelegging og inspirasjon. Vi skal søke at minst
15-25 barn til enhver tid benytter seg av friluft/uteområdet på enheten
knyttet til den uteansvarlige.
Vi har mål om å tenne bål hver dag i den perioden det ikke
foreligger ekstraordinært bålforbud.
|
·
Utendørsmat
J for
barn av barn…
·
Aktivitetsdager/uker
1.
-spikkekurs, sept-okt
2.
-aking og snøhule, vinter
3.
-sesong aktiviteter(plukke bær, presse blomster, snekre og sage)
·
Drivhus; Vi sår og lager innendørs-drivhus
·
Mure opp steinovn
·
Rekruttering til friluft:
1. De voksne selger inn friluft til
barna med ulike akt: Dekkonkurranse, Hinderløype, Spikking, Puslespill,
Saging, tegning, maling, såpekoking, mat(laging), lek i skogen (sisten, jorda
er giftig, sura,)
2. Gi de voksne beskjed om at friluft
er åpent og hvis lite voksne så beordre barne gr. opp til friluft.
3. Send ut info om evt. nytt og
muligheter til de voksne pr mail med mulighet for å melde seg for å være med
4. evt hvis ønskelig med forbredelse
til primærkontakt arb,
·
Minizipline, Melkekasseklatring og andre samarbeids leker.
·
Risikoanalyser; det foretas skriftlige risikoanalyser av de
aktivitetene i friluft som ikke alt er analysert. Nødvendige rutiner
utformes/eller eksisterende justeres.
·
Fornying av brattkort på de det er hensiktsmessig: Tommen, Nina,
Julian. (Flere?)
|
Tema: Aktiviteter
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Fysiske aktiviteter:
|
||
Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til
aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek, kultur og fritidsaktiviteter
med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser.
|
Aktiviteter
i hverdagen kan legges til rette både på inne-arenaen og ute. Det er et mål å
søke å inkludere barn med ulike behov i disse aktivitetene.
Fysisk
aktivitet inne skal i hovedsak være knyttet gymsal, denne skal benyttes slik
at den er attraktiv for ulike målgrupper. Det er også åpent for å benytte
andre områder for ulike aktiviteter i tråd med målsetting om fysisk aktive
barn – særskilt på uteområdet.
|
·
Søppelsorteringskonkkuranse
·
Turer med miljøvogna
·
Gymsalen rigges til ulike aktiviteter.
·
Bingen med variert aktivitet
·
Gymsalen deles i to motorisk utfordringer/idrett
·
Legge opp til utelek som boksen går og haien kommer ol. på skole gården
·
Geocaching (5 turer)
·
Rappellering.
·
Minizip(Friluft ansvarlig).
·
Snowboard, akebrett, snøhulebygging
·
Skøyte måned
|
Forming/kunst/håndverk/kultur:
|
||
Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til
aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek, kultur og fritidsaktiviteter
med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser.
|
Aktiviteter
i hverdagen skal legges til rette både på innearenaen og ute. Det er et mål å
søke å inkludere barn med ulike behov i disse aktivitetene.
|
·
Formingsrommet skal være
åpent minst 2 ganger i uken, med ordinære aktiviteter tilhørende rommet.
·
Det skal ukentlig
arrangeres minst 1 større og mer organisert forming/ kunstaktivitet på
formingsrommet/eller i uterommet
·
Delta på prosjekter
knyttet til olavsfestdagene, tre områder:
1.
Refleksjon med barna
2.
Forming/kunstprosjekt
3.
Korsang
·
Lag flagg:
1.
Vi begynner med Norge
2.
Land i Europa
3.
Land i andre kontinenter
Formålet: Barna
lærer om andre land, og blir kjent med flaggene!
Siden det er kunst og kultur, kan vi utvide prosjektet. For eksempel de
eldre barna kan gjøre en «research» om et land og skrive om landet: landets
hovedstad, språk, nasjonal mat, nasjonal drakt osv. Vi kan lage grupper, slik
kan de lære både å jobbe i et team «teamwork», lære å gjøre research, kan
være kreative «stort sett fordi de bestemmer selv», og ikke minst lære om
andre land og kulturer.
|
Musikk/drama/teater:
|
||
Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til
aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek, kultur og fritidsaktiviteter
med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser.
|
Aktiviteter
i hverdagen skal legges til rette både på innearenaen og ute. Det er et mål å
søke å inkludere barn med ulike behov i disse aktivitetene.
|
·
Toril og Knut skal samarbeide om idèer og støtte
hverandre i teaterarbeidet.
· Teatergrupper (dukketeater og
vanlig teater) med støtte av de største barna (4.klubb) når 1.trinn deltar.
Ulike tema. Nytt trinn hver uke.
· Mer bruk av scenen ved å vise fram/utøve
teater, disco/dans eller andre kulturelle innslag når vi er inne - hverdagsglimt.
Åpent for alle.
·
Mimelek i ulike varianter. Ett nytt trinn/klasse for hver uke.
·
Samarbeid med Vikåsen/Solbakken skolekorps, barna for prøvd ulike
instrumenter.
|
Tema: 4. trinn
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til
aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek, kultur og fritidsaktiviteter
med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser.
4.trinns elever skal ha et tilbud som skiller seg noe ut fra de
andre barna. Barna skal ha mer ansvar, større medvirkning og mer
utfordrende aktiviteter sett i lys av formuleringer om alder.
|
Målet er å selvstendig-gjøre barnet på veien mot å være
hjemme alene.
De skal føle tilhørighet til SFO og være en del av et
felleskap samtidig som det skal være rom for individualitet.
Vi skal søke at de har omsorg for de minste barna slik at
de kan være en støtte for disse.
|
·
Egen base som disponeres av barna med det ansvaret
som følger med. Selv bestemme om de skal være ute/inne.
·
Rutiner som gjør barna selvstendige.
·
Fokus på Respekt/Løft
·
Opplevelser i
ferier og hele SFO dager som er noe ulikt av hva de yngre på SFO har.
·
Tilbud om ulike aktiviteter som kun er for
4.klubben-ukeplan for klubben. Eks: juleverksted m/foresatte-15/12-15, overnatting
i vinterferien
·
Aktivitetstilbud synlig plassert ved inn/utkryss
plassen
·
Bakegrupper m felles måltid for hele gruppa
·
Faste barnemøter /Medbestemmelse
·
Knytte 4 trinn mot arbeidet rundt teater og drama.(1
trinn)
·
Hospitering av nye 4 trinnsbarn(vår 2016)
|
Tema: RESPEKT –
nye tiltak 2015/2016
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Mål for skoleåret 2015/2016:
Prosess:
Vi skal ut fra et profesjonelt ståsted
definere hva vi ønsker at våre områder skal signalisere - og finne, og utøve,
strategier for å etterkomme dette.
Resultat:
Våre områder skal signalisere: Inspirasjon, funksjonalitet
og sikkerhet.
|
Alle
våre områder skal ha en utpekt ansvarlig som utformer strategier/tiltak for å
etterkomme dette på sine områder. Den ansvarlige skal instruere de øvrige i
de gjeldende tiltak.
|
·
Tydelig plan over hvem som er ansvarlig hvor.
·
Synliggjøres gjennom å henge opp navn på ansvarlig i
området
·
Ansvarlige skal kort (og skriftlig) skissere hva de
ulike begrepene innebærer av handling på sine områder.
·
Ansvarlig skal handle ut fra dette og arbeide
selvstendig. (Ved prioritering skal sikkerhet komme først og fremst)
·
Oppfølging/ved behov for støtte, dialog med
avdelingsleder eller daglig leder.
·
Rutine/veileder for risikovurdering utformes og
tilpasses for Vikåsen SFO.
·
Alle som er ansvarlige for et område/aktivitet skal
ha kjennskap til de ny-formulerte rutinen. Gjennomgang/opplæring av denne
|
Tema: Mat
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Skolefritidsordningen har som mål å gi barna i grunnskolens fire første
årstrinn, og barn med særskilte behov i grunnskolens sju første årstrinn,
tilsyn og omsorg.
Intensjonen om en god matordning ses i lys av
begrepet omsorg.
|
Det er et mål å
servere både kald og varm mat. Vi søker å tilby et normalt sunt kosthold med
fiskeprodukter minst to ganger i uken og salat eller grønnsaker til alle
måltider. Det skal også være fokus på å utvide smaksrepertoaret til barna.
Det skal
serveres frukt på ettermiddagen på SFO.
Det er et mål å
redusere matavfall.
Vi skal ha gode
kjøkkenrutiner i henhold til IKT-krav.
(Forventningsdokumentet
gir ytterligere beskrivelser og skal følges.)
|
·
Lage meny og bestille mat i henhold til målet
·
Vi holde oss til retningslinjer fra helsedirektoratet
for mat på SFO
·
Utfordre barna på smaker
·
Tradisjonsmat ved ulike anledninger
·
Mer ro på Dagros, erobring fra rom i henhold til
RESPEKT.
·
IKT arbeid etter planen, holde IKT-perm oppdatert
·
Godt brødtilbud, gjerne påsmurte forskjellige
brødarter(rundstykker, polarbrød osv.)
·
Bedre presentasjon av mat: delikat og inn-bydende - pynte/dekorere
maten. Utstyr.
·
Faste møtepunkter m/SFO ledelsen, gitte tidspunkt
·
Dagros skal være innbydende og rydding til hver tid
·
Alltid noe alternativt (kald eller varm) hvis mat
ikke kan spises pga. allergi/religion.
|
Tema: Brukerdialog og samarbeid
Tema
|
Mål for SFO
|
Tiltak
|
Arbeid i tråd med formålsparagrafen:
… skal skje i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem og i
overensstemmelse med skolens formål slik det kommer til uttrykk i
Opplæringsloven §1.
Ha god dialog med foreldre og samarbeidspartnere.
|
Sørge
for god og hensiktsmessig informasjonsflyt.
Det
skal søkes å være mest mulig samsvar mellom samarbeidspartneres forventning
og reell opplevelse.
|
·
Skriv (minst 6 infoskriv m/bl.a. dette):
-hvor ulik info ligger og påminnelser.
-info om at foreldresamtale er mulig også på SFO.
-info om primærkontakter og oppgaver + hvem
·
*Bilder på lukket område på ITL
·
Årets blogginnlegg: -Om Vikåsen SFO (frosken) -Om respekt -Intervju med barna på SFO -Om mattilbudet
·
Wenche i brukerråd
·
Foreldremøte
·
Opprettholde dagens bruk på FB
·
Noe skriftlig hjem til alle foresatte ang. barna
·
Møter med foreldre v/behov
·
Kort vei for foreldre til
førstelinje/primærkontakter: info om hvem som er og litt om seg selv og
arbeidet
·
*Hvordan øke den daglige kontakten med foreldre?
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar