Vikåsen SFO - RESPEKT
Hilsen oss på SFO.
Om RESPEKT.
Fra høsten 2013 er Vikåsen en av
flere skoler i Trondheim og Norge som er med i Respektprogrammet. Markaplassen
skole og Ranheim skole er også med i programmet. Respektprogrammet kan på en
måte sies å være et slags laaaaaaaaangt kurs med både undervisning for oss
voksne, og oppgaver som skal gjøres på skolen av både voksne og barn. Det er de
voksne ansatte på skolen bestemmer oppgavene, dette ut fra det de lærer på
«kurset» og det som de ansatte ser at skolen og barna «trenger». Programmet
strekker seg over ca. 2 ½ år men det er meningen at arbeidet skal vare og
utvikles videre gjennom mange, mange år! Vi skal arbeide så mye med det at det
skal «sitte i veggene».
Målet med RESPEKT
Respektprogrammet
har som mål å øke kvaliteten på elevenes læringsmiljø og redusere problematferd
i barne- og ungdomsskolen. Ordet RESPEKT er et nøkkelord i skolenes arbeid med
å skape et godt klima for læring. Det betyr egentlig det samme som «å se om
igjen/se på ny». Alle voksne skal være tydelige omsorgspersoner som samtidig
stiller krav. Når de voksne må gripe inn skal de gjøre dette på en varm,
tydelig og respektfull måte.
Hvem er våre «lærere»?
Kursdagene er arrangert av Nasjonalt
senter for læringsmiljø og adferdsforskning som ligger i Stavanger. Hvis vi
skal si det på en litt annen måte, så er «lærerne» våre de som kan aller mest
om dette i hele landet. Det vi lærer om i RESPEKTprogrammet er forskningsbasert
og ikke basert på det «noen tror og mener». Det liker vi godt! I tillegg så får
vi jevnlig veiledning på skolen vår av «lærerne».
Kursdagene
Det er i alt 5 kursdager med ulike
tema. Det er litt vanskelig å forklare innholdet kort og med enkle ord, så det
kommer noen faglige begreper også, slik at de som er veldig interessert kan
finne ut mer av det på egen hånd. Den første kursdagen handlet om «God start»,
her snakket vi mye om det sosiale vakuumet som oppstår i en gruppe etter for
eksempel en ferie, eller i nye mer usikre situasjoner. Der lærte vi mye om hvor
viktig det er at den voksne tar styringen, og hva som kan skje dersom vi ikke
gjør det. Samtidig ble vi gjort oppmerksom på at alle disse situasjonene med
«sosialt vakuum» er gode muligheter for å skape nye gode mønstre. Vi lærte også
mye om mekanismene i forhold til atferd. Det at det er ulike drivkrefter og at
de må behandles forskjellig. Her lærte vi om begrepene proaktiv og reaktiv
aggresjon. Den andre kursdagen handlet
om klasseledelse/ gruppeledelse. Tredje kursdag handlet om mobbing og dette var
veldig lærerikt for oss. Nå har vi fått mange nye innspill på hvordan vi skal
klare å avdekke mobbing og imøtekomme utfordringene. Dette er et meget viktig
arbeid. De siste 2 kursdagene kommer til å handle om hvordan vi voksne kan bli
bedre i arbeidet med de stille og sårbare barna, og også de sårbare som uttrykker
seg med mye og sterk atferd. Nå arbeider vi jo hele tiden med temaene på
kursdagene fra før også da, men på kurs får vi lært enda mer og får sett på det
vi allerede gjør med litt nye øyne! Det som også er veldig viktig er at HELE
personalet er med på disse kursdagen, slik at vi lærer det samme alle sammen.
Hvordan organiserer vi
det på skolen
På Vikåsen skole har vi en
prosjektgruppe som «styrer» prosessene, lederen for denne gruppen er fagleder
Geir Myran. I tillegg i denne gruppen sitter det representanter fra hvert
trinn, fra SFO og rektor. Vi arbeider mye med RESPEKT i møtetiden og i
teamarbeidet på skolen. Der blir vi enige om hva og hvordan vi skal gjøre ting
for at barna skal lære enda mer på skolen og få det enda bedre. Vi arbeider
også med RESPEKT sammen med elevene/barna i skolehverdagen.
Hva gjør vi på Vikåsen
skole/SFO
Vi feiret
oppstarten av RESPEKT i høst ute på skoleplassen, og markerte det hele med et
smell (vitensenteret stilte med «åpnings-smell») etterpå var det is og brus til
alle elevene. Vi arbeider jo med RESPEKT på hele skolen, derfor er noe av det
vi gjør er likt, enten det er på SFO eller i undervisning. Blant annet så skal
vi si «HEI» til alle de vi møter på skolen.
Vi har også arbeidet med det å erobre rommene ved at vi som er voksen
inntar rommene først, og tydelig legger rammene for hvordan vi gjør det her. Og
vi har siden oppstart hatt et enda sterkere fokus enn tidligere på å se den
enkelte. For eksempel: På SFO så henter vi barna i lyttekroken før de skal på
SFO. Der ser vi den enkelte, og er helt sikre på det, fordi vi «klasker» (en
slags håndhilsen) og bruker navnet på barnet i det vi «klasker». Her gir vi
også beskjeder om dagen i dag, slik at alle vet hva som skal skje. Deretter går
barna i følge med den voksne bort til SFO-arealene. Denne lille endringen
medfører enda flere endringer. Blant annet er det mindre konflikter i
garderobene m.m. Dette er bare for å gi et eksempel på at en liten endring
skaper større endringer – noe som er en viktig tanke i RESPEKT-programmet. De
ulike trinnene arbeider også med å se den enkelte og erobring av rom, men med
noe ulikt innhold. På temadagen på SFO om RESPEKT den 13.mars kommer også barna
til å lære enda mer om RESPEKT + en stoooor overraskelse…
Fra foreldremøtet på
SFO
Foreldre/foresatte er også viktig for
hvor vellykket RESPEKT-arbeidet blir etter hvert. Derfor ble de som deltok på
foreldremøtet i høst spurt om hvordan de ønsker å samarbeide om temaet. Her er
noe av det som foreldre/foresatte selv kom fram til:
·
Foreldre/foresatte
skal også si «Hei» til alle på skolen. Både til stor og liten, ansatte og andre
foreldre.
·
Bry
deg! Dvs. stoppe/gripe inn dersom du ser noe som ikke er bra (du skal ikke løse
det, bare stopp situasjonen og hent hjelp til å løse det).
·
Foreldre
må spille på lag – dvs. arbeide med de sosiale målene i ukeplanen, ta disse på
alvor.
·
Informer
andre foreldre om det foreldrene ble enige om (dette er 2. gang det utgis i
skriftlig form).
·
Info
om RESPEKT til hjemmet og om aktivitetene (altså dette skrivet + kommer mer senere
for alle foreldre (ikke bare SFO) - både
generell info, eksempler og mer spisset fagstoff).
·
Info
om aktivitetene på facebook og bloggen (større fokus på FB i neste uke (pga.
temadagen) og det kommer stoff på bloggen i løpet av april/mai).
·
Flere
foreldre ønsket å stille på dugnad dersom det var noe vi trengte hjelp til.
F.eks. med friluftsområdet, temadager e.l..
Som dere ser
så gjør vi litt forskjellig på flere plan. Noe er helt konkrete og detaljerte
tiltak, annet er å belyse vår egen praksis og forsøke å se oss selv med nytt
blikk - RESPEKT. Det vi ellers arbeider med nå er litt rundt hva vi ønsker at
skolen vår skal signalisere, både klasserom, SFO-arealer og fellesarealer.
Neste tema som er like rundt hjørnet er hvordan vi best kan arbeide med mobbing
i lys av det nye vi har lært. Vi skal gjøre det beste vi kan for å utvikle oss
for at barna våre skal få størst mulig læringsutbytte, trivsel, trygghet og
tilhørighet hos oss. Dette gjør vi sammen. Vi LØFTER oss sammen J !
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar