torsdag 24. april 2014

Wenche Husby - daglig leder Vikåsen SFO





 


Yndlingsfarge: som voksen ble det ROSA (når jeg var lita var det mintgrønn)!         

Favorittmat: Fondua    
Jeg drømmer om: å kjøpe meg nytt hus – med stor hage som jeg kan dyrke både blomster og grønnsaker i. Også skal jeg pynte hagen med masse forskjellige ting som lysekrone, vimpler, hengekøye m.m. Jeg holder også på å spare til en jacuzzi til å ha i hagen jeg ikke har, men som jeg DRØMMER om J.
                                                          
Jeg er egentlig utdannet reklametegner, men har aldri jobbet som det. Det er fordi jeg fant ut at jeg heller ville arbeide i et «varmere» yrke. Derfor begynte jeg å ta pedagogikk på universitetet. Samtidig fikk jeg jobb i SFO som avdelingsleder, dette var i 1997. Derfor jobbet jeg og studerte mer pedagogikk og kunsthistorie samtidig. Så «forvillet» jeg meg ut i butikksjangeren og ble butikksjef på Panduro Hobby når den startet i Trondheim. Der lærte jeg MYYYYE som jeg har fått god bruk for i SFO. Men jeg savnet jo SFO, så ikke lenge etter var jeg tilbake igjen. Etter hvert ble jeg daglig leder i  SFO – og det er jeg jo enda. I de siste tre årene har jeg brukt fritiden min på å utdanne meg enda mer. Så nå holder jeg på å fullføre en mastergrad i organisasjon og ledelse ved NTNU. Med spesialisering innen relasjonsledelse.
Når jeg var lita så hadde jeg alltid så lyst til å spille et instrument, men jeg fikk ikke lov av mamma og pappa å begynne i korpset (fordi jeg var med på så mye annet rart – fotball, dans, håndball, bordtennis og alpint for eksempel). Så jeg endte opp med å spille grufulle sanger på blokkfløyta mi. MEN det er aldri for sent! Når jeg ble godt voksen så kjøpte jeg meg et piano. Jeg er selvlært, og til det å være er jeg ganske god, men sammenlignet med de som spiller på «ordentlig» så er jeg ikke så god. Det viktigste er at jeg koser meg når jeg spiller! Jeg elsker musikk. Jeg er også veldig glad i å danse, så jeg begynte på jazzballett igjen i fjor. Men jeg liker egentlig best street dance/funk.  Jeg har hytte 12 minutter unna Åre sentrum så jeg står mye på slalomski, det liker jeg godt! Det liker også tenåringssønnen min. Jeg har gjort mye forskjellig opp gjennom årene, og tro det eller ei, men jeg er også godkjent trener i fekting for barn. Det må nesten sies, men er det noe jeg var skikkelig dårlig i, så var det fekting! Så derfor har det ikke blitt så mye av det etterpå. Bra jeg er god på mye annet i stedenfor!
For meg er det viktig å få til en god SFO for barna. Jeg er stolt av å ha fått til så gode arbeidsrutiner og systemer på Vikåsen SFO, samtidig som vi ikke er for fastbundet i systemene. Da blir man bare firkantet – det vil vi ikke være. Og så er jeg veldig opptatt av at vi som jobber her er et lag som skal spille sammen, og at alle skal være med å bidra og bestemme. Jeg har alltid sagt litt på tull at alle SFOene burde hatt et hoppeslått (jeg mener det egentlig - fordi jeg tror at barna digger det!). Derfor er det med glede at jeg i det minste fikk leid inn en hoppegreie til RESPEKT-temadagen. Jeg er også stolt over at vår SFO evner å tenke litt utenfor «boksen» og gjør en del ting som ikke er helt vanlig for SFO sånn tradisjonelt sett. Et annet eksempel på dette er jo at vår SFO bega seg utpå det å lage en svevebane med godkjenning fra park- og tivolitilsynet og full pakke (et tonn med papirarbeid).  Det sier litt om den sporty gjengen vår når 10 av oss har Brattkort - og er ikke den fantastiske gjengen noe å være stolt av så vet ikke jeg! Det viktigste med SFO og jobben vår, samme hvordan vi snur og vender på det, er å gi gode opplevelser og fine hverdager til barna våre!
 
Mottoet mitt er: Det går som det går, og det som itj går det går over:-)
Alt ordner seg! - og det gjør det jo :-)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar